Mabon 2011 sep 23


Mijn spirituele BFF vroeg me om samen een besloten Mabon-ritueel te doen.

Tijdens de voorbereiding hielp ik met appels schillen…het mesje schoot uit, en uit de kleine snee in mijn linkerwijsvinger kwam wat bloed.
Nu had ik een tijdje terug elders een aantal discussies gehad over bloedoffers, waarbij iemand me vroeg of ik daaraan deed.
Nu was dus de gelegenheid om de theorie in praktijk te brengen, en kon ik een druppel wijden om Herfst te verwelkomen.
Een rode druppel op een roodgeel verkleurd herfstblad op het altaar, dat voelde wel toepasselijk aan.

De cirkel werd getrokken, de wachters aangeroepen…
Mijn hoofdthema van deze Mabon was: loslaten van wat niet meer bij me past, meenemen wat ik nog wil behouden.
Tijdens hoogzomer viel mijn relatie uiteen, en nu was het eindelijk tijd om alle restjes van banden/verplichtingen te verbreken.
Enerzijds de pijn en de woede loslaten, en anderzijds de mooie momenten als herinnering bewaren en eren.
Op een papier schreef ik op wat ik wilde loslaten.
Een voorwerp, wat voor mij symbool stond voor het problematische aspect van die relatie, heb ik verbrijzeld met hamer en staak.
Na de rituele reiniging voelde ik me een stuk lichter!
Nadat we elk op eigen manier ons ding hadden gedaan, brachten we het ritueel tot een einde.

Dankzeggingen aan de aanwezigen, zowel de zichtbare als de onzichtbare..

Na het opheffen van de cirkel gingen we nog naar de Rivier, om ook fysiek los te laten wat we wilden loslaten.
Mijn brief voer als een scheepje stroomafwaarts, de brokstukken van mijn verbroken relatie gaf ik aan de stroom mee.

Het was een intensieve Mabon, ik ben blij dat ik dit kon doen met mijn BFF.

Geef een reactie

