Het Reisgeschenk: de tweede nacht


Na een intensief telefoongesprek met mijn lief duurde het even voordat ik in slaap kon komen.

DROOM:
Ik was op een plek, waarvan de houten vloer bedekt was door losse metalen platen.
Het werd beheerd door een sekteleder, die alle gasten dwong om aanwezig te zijn bij zijn rituelen.
Iemand die tegensprak werd doodgemarteld: zijn mond werd volgestopt met krantenpapier, zodat de scherpe randen zijn tong stuksneden.
De vrouw van de sekteleider wilde in opstand komen, maar werd verraden door een zogenaamde medestander tijdens een geheime bijeenkomst, ze werd gearresteerd tijdens een poging om de leider neer te schieten.

Later kon ik toch wegkomen. de medevluchtelingen verzamelden de verspreide kranteknipsels van de platen vloeren om de belangrijke informatie te memoriseren.

Ik werd wakker en schreef deze droom en een aantal losse gedachten op:

Vrijheid versus verbinden, precair evenwicht:

Als ik een relatie/contact (te) veel in de ene pool zit, kan de ander in de andere pool terechtkomen, dan kan de tegenstelling gaan polariseren.

Bijvoorbeeld:
Als ik me heel erg graag wil verbinden, is de valkuil ervan om te gaan claimen, waardoor de ander zich benauwd voelt en naar vrijheid snakt.
Als ik veel behoefte heb aan vrijheid, kan de ander onzeker voelenover onze verbinding, en gaan claimen.

In een polariserende dynamiek van vrijheid versus verbondenheid, kan ik beurtelings extreem in de ene pool of de andere, als dader of als slachtoffer.

Nog een losse gedachte:

Het schilderij zien als metafoor voor de processen die in mij en mijn omgeving zich afspelen, dat kan ook een projectie zijn van mezelf op het schilderij, zoals gebeurt in een Rohrschach test

2 gedachten over “Het Reisgeschenk: de tweede nacht

  1. Ik geloof niet dat ik het eens ben met je zin “Als ik veel behoefte heb aan vrijheid, kan de ander onzeker voelenover onze verbinding, en gaan claimen.”
    ‘Ten eerste hoeft behoefte aan vrijheid helemaal niet onzeker te maken, als een dergelijke behoefte voortkomt uit het met open hart willen delen van je rijkdom. Komt behoefte aan vrijheid voort uit een (onbewust) tekort (in welke verschijningsvorm dan ook), voelt het heel anders. Dan voelt het als Onvrij en dat roept bij mij idd wel eens onzekerheid op.

    Ten tweede, in mijn beleving kunnen er legio reactie’s onstaan, maar niet per definitie claimen. Er bestaat nl ook nog zoiets als je gevoelens herkennen, erkennen en benoemen, en vanuit de verantwoording nemen voor wat je voelt en ervaart, delen met de ander. Omdat je in dit leven slechts kunt ervaren wat er IS. En dat is heel iets anders dan “claimen”. Herken mezelf dan ook niet hierin.

    liefs!
    Karin

  2. pffff. het wordt zo wel een heel erg hoofd-ding Hok… Het uitleggen van je gedrag en de dingen die iemand al dan niet zou kunnen doen.. In mijn optiek is analyse in een relatie en wat voor test daar bij hoort iets waarbij je volledig voorbij gaat aan het individue en de connectie, energetisch, mentaal en in essentie die je met iemand hebt in liefde.. Maar misschien heb ik het mis..
    Wat een heftige droom trouwens.. hij klinkt ook zo bekend.. net iets dat ik jaren geleden eens gedroomd heb.. Ik weet alleen niet meer hoe die precies ging
    Wat het schildderij allemaal niet doet.. mooi hoor.

    knuf, Marco

Geef een reactie

