Het Ego als helper


Onder invloed van Neo-buddhisme is het in vele New-Age kringen de mode om het Ego af te wijzen, alsof het een vijand is die vernietigd moet worden.

Nu heb ik niks tegen Gautama de Buddha, maar heb ik des te meer tegen de vele dogmatische doctrines van de diverse afsplitsingen die sindsdien door velen klakkeloos worden nagepraat en overgenomen.

Volgens mij is het zo dat je een Persona (het Masker) door aanleg en opvoeding hebt meegekregen als gereedschap om je te begeven in de dagelijkse werkelijkheid.
Hier en daar bijschaven en polijsten zal wel lukken, maar (pogingen tot) volledig weggooien lijkt me verspilling van energie.

Het Spel van het leven moet immers gespeeld worden, het is niet de bedoeling dat je permanent als een drop-out je daaraan onttrekt in de wildernis.

5 gedachten over “Het Ego als helper

  1. Alles wat de voorouders via de genen hebben meegegeven, alles wat de verzorgers en leraren hebben meegegeven via onderwijs, dit alles vormt mijn gereedschapskist (noem het maar EGO) waaruit ik te kiezen heb in dit leven.

    Volgens mij is het niet de bedoeling om de hele gereedschapskist bij grof vuil te zetten, maar moet ik in mijn groei zelf verantwoording nemen voor de gereedschappen die ik wel of niet inzet.

  2. Herkenbaar….

    Voor mij is ego nog breder dan alleen wat ik via genen en voorouders, dan wel opvoeding meegekregen heb…

    Het omvat ook alle herinneringen aan ervaringen en patronen die ik op grond daarvan gevormd heb…

    En ook daar geldt dat je kunt blijven kiezen, elke keer opnieuw, of je vasthoudt aan die ervaringen of nieuwe omarmt…

  3. Wat ik me afvraag is waarom “het Spel van het leven” ueberhaubt gespeeld zou moeten worden, en waarom dat dan niet als drop-out in de wildernsi kan gebeuren?

    Gr
    Edwin

  4. Wat mij betreft is het een kwestie van persoonlijke keuze om het Spel van het leven te spelen in het strijdgewoel van het alledaagse leven middenin de maatschappij.

    Het is de keuze voor de weg van de Krijger-Sjamaan.

    Overigens ben ik van mening dat men in de loop van zijn levensweg van rollen kan wisselen.

    De drop-out die weer terugkeert in de maatschappij, of omgekeerd de multimiljonair die besluit om zwerver te worden.

Geef een reactie

