De ereschuld van het Huis van Oranje


De Molukse krijgers, die zich schaarden achter banieren van Oranje, gaven hun leven voor Nederland in de koloniale oorlogen en in de oorlog tegen de Japanners.
Hen werd als beloofd, dat ze een eigen staat mochten stichten in de Molukken, maar in werkelijkheid werden ze in boten afgevoerd naar Nederland, ontslagen uit militaire dienst, weggestopt in kampen, kortom eerloos behandeld.
Word het geen tijd, dat  iemand uit het Huis van Oranje, desnoods op persoonlijke titel, sorry zegt?

zie ook:YouTube – Dramatisch einde van de gijzelingen (Polygoon) 1977

Blogged with the Flock Browser
Een gedachte over “De ereschuld van het Huis van Oranje

  1. Ik heb de film ook gezien…

    En ik had er moeite mee…
    te zien dat Nederlandse verantwoordelijkheid niet genomen werd…
    maar ook dat haat en woede tot daden hebben geleidt waar ik niet achter kan staan…
    hoewel ik door de film beter kan invoelen waaróm gebeurd is wat er is gebeurd…

    Maar wat me bovenal raakte was dat de menselijkheid, het vermogen lief te hebben, ook in een dergelijke situatie naar boven komt…
    Tranen bij de scene waarin Noor sterft in de armen van de krachtige jonge vrouw.

    En in de ontmoeting in de reconstructie blijkt dat het vermogen om lief te hebben in deze dappere destijds 22 jarige vrouw, alleen maar gegroeid is…

    Dát bemoedigende beeld is wat ik wil vasthouden uit deze film…

Geef een reactie

