Zin en onzin van inwijdingen


Traditionele Wicca gaat ervan uit dat je alleen in een coven onder leiding van een Hogepriester(es) ingewijd kan worden.

Het idee dat je alleen in een groep onder leiding van een Meester(es) ingewijd kan worden kom je ook tegen in andere vormen van esoterie

Er zijn echter ook andere stromingen in het paganisme die geloven in zelf-inwijding.

Persoonlijk ben ik van mening dat bijzondere gebeurtenissen in je leven inzichten kunnen geven die vormen van inwijdingen zijn.

Inwijding zie ik als een moment van openbaring, waarin je ‘iets’ onthuld wordt over jezelf en de wereld om je heen.

Gedurende je hele leven kan je verschillende momenten van inwijding ondergaan, vandaar dat traditionele culturen vaak ‘rites de passage’ kennen.

4 gedachten over “Zin en onzin van inwijdingen

  1. Nou… dat is wel erg kort door de bocht. Bijzondere gebeurtenissen in je leven die iets bijzonders met je doen op 1 lijn met een inwijding.

    Dat soort momenten noem ik gewoon ‘inzichtmomenten’. Hoewel belangrijk en waardevol, zou ik wel verschil blijven maken.

    in LVX
    Is*

  2. Een en ander hangt natuurlijk af van hoe breed of nauw je inwijding definieert in vergelijking met inzichtmomenten.

    Een vervolgvraag zou zijn:
    Hoe definieer jij?

  3. Da’s wel erg makkelijk, het moge duidelijk zijn dat ik ze dus niet gelijk definieer en dat jij daar meer toe neigt. Een bijzondere gebeurtenis is een inwijding zeker, en een openbaring, ja dat mag ik toch wel hopen. Maar een bijzondere gebeurtenis is niet gelijk aan een inwijding. Alleen al omdat een inwijding zorgvuldig geensceneerd wordt met een duidelijk doel, bijvoorbeeld.

    Ik vroeg me vooral af of je weleens bij een inwijding in een (westerse) traditie aanwezig bent geweest. Ik bedoel dus niet zo’n zelfinwijding, maar een uitgebreide meer ceremoniele setting. Zonder die achtergrondkennis lijkt het me moeilijk oordelen.

    in LVX
    Is*

  4. Openbarings-ervaringen kunnen inwijdingen zijn, inwijdingen kunnen openbarings-ervaringen zijn.

    Hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn vice-versa.

    Een formele inwijding,die zorgvuldig in scene wordt gezet
    met een volledig uitgeschreven scenario komt inderdaad voor bij traditionele Golden Dawn & Wicca & andere aftakkingen.
    Die grote mate aan enscenering kom je ook in andere tradities tegen, al dan niet westers.

    Er zijn echter ook andere tradities die een inwijding minder strak & formeel ensceneren.

    Zo zijn er tradities, waarin het moment van inwijding/inzicht je ‘overvalt’, na jarenlang trainen en zwoegen ‘gebeurt het’, zonder dat een externe Meester daar perse aan te pas hoeft te komen.

    Wat ik wel of niet heb aan Kennis & Ervaring moge blijken aan hetgeen ik neerzet in mijn leven, waarbij mijn schrijfsels slechts een klein onderdeel van zijn.

Geef een reactie

