Midwinter


WINTER, a sharp bitter day
the robin turns plump against the cold
the sun is weak
silver faded from gold
he is late in his coming
and short in his stay

Man, beast, bird and air all purging, all cleansing,
earth already purified awaits the rite of spring
Her bridal gown a virgin snow and frosts in her hair
A snowdrop by the road today
bowed gracefully and high upon the wing
up in the sparkling nothingness,
a lone bird began to sing
Can gentle spring be far away?

Tommy Maken

4 gedachten over “Midwinter

  1. Hoe vier ik midwinter?

    Een van de kerstdagen reserveer ik voor de kids, dan nodig ik wat andere single ouders uit voor potluck en uitwisseling van geschenken, soms schuiven mijn ouders aan die de kleinkinderen willen zien, meestal doen we spelletjes later op de avond.

    De andere kerstdag is elk jaar anders:
    Soms ga ik naar de kerstviering in de Dominicus-kerk te Amsterdam, dan vind je grachtenpandbewoners naast daklozen aan dezelfde tafel.
    Andere keren ga ik naar een alternatieve kersthappening elders.

  2. Midwinter, Kerst, Kerstman, Jezus, etc…

    De Kerstman hoort meer bij Yule dan Jezus, tenzij je de Christos identificeerd met andere midwinter-goden.

    Tot nog toe zie ik geen enkele grond om de historische Jezus te koppelen aan Yule, maar voor de mythische Jezus als wedergeboren Licht is er natuurlijk wel wat voor te zeggen om met Yule te vieren.

    Kerst standaard vieren op 25 & 26 december heeft zowel magisch als historisch alleen waarde als je de dogmatiek van de Kerkvaders ex cathedra accepteert als doorslaggevend voor je spiritualiteit.

    Want anders is het slechts een viering uit gewoonte, gesponsord door de commercie die al voor Samhain de winkels volplemt met kerstspullen.

Geef een reactie

