De weg van de Krijger-Sjamaan


In mijn visie beschouw ik de esoterische vechtkunsten (Taiji, Bagua, Xingyi) als methodes om door middel van vechtkunsten tot geestelijke bewustwording te komen. Als je bezig bent met vechtkunst, kom je de volgende leerpunten tegen: Angst en agressie in jezelf en in je opponent. Een algemene ethische regel bij de vechtkunst is, dat fysiek geweld pas in allerlaatste instantie als oplossing wordt aangeboden. In eerste instantie gaat het er om, een situatie waarin geweld zou kunnen ontstaan, te herkennen en te vermijden; wanneer de situatie onvermijdelijk zou zijn, is het streven om met een minimum aan geweld de aanvaller onschadelijk te maken. Naast de toepassing van de vechtkunst in een daadwerkelijk gevecht, word je ook getraind in een specifieke geesteshouding, die ook van toepassing zou moeten zijn in het dagelijkse leven: een houding van alertheid, het vermogen om stress-situaties te onderkennen en te neutraliseren. Nog verder gaat de esoterische training van de geest: Het fysieke beoefenen van vechtkunst kan je in geestelijke zin ook gebruiken als metafoor in het omgaan met geestelijke problemen.

3 gedachten over “De weg van de Krijger-Sjamaan

  1. Ik ben beoefenaar van taijiquan en whitecrane qigong.
    De klassieke Bushido, zoals theoretisch vastgelegd in de Hagakure, en in de praktijk gebracht door de Japanse Imperialisten in de tweede Wereldoorlog, verwerp ik volkomen!

    De Klassieke Bushido is een feodaal verschijnsel, net zoals de Riddercode van Europa: Primair blijft trouw aan de leenheer, bescherming van de status quo. Terwijl de Europese Riddercode nog lippendienst bewijst aan de bescherming van de zwakkeren, is deze volkomen afwezig in de klassieke Bushido.

    In de Klassieke Chinese Krijgskunsten word gesproken over de code van de Xia, iemand die zijn gevechtsvaardigheden aanwendt om onrecht te bestrijden.
    quote:He will surely honor his words; he will definitely carry out his actions.
    Whatever he promises he will fulfil.
    He does not care his bodily self, putting his life and death aside to come forward for another’s troubled besiegement.
    He does not boast about his ability, nor shamelessly extol his own virtues.

  2. Lijkt me wel mooi, wat je daar allemaal vertelt over die vechtdisciplines. Dat van dat alert zijn herken ik wel een beetje trouwens. Ik denk dat ik dat ook wel ongeveer doe. Klinkt me heel bekend in de oren. Alleen één verschil met wat jij hierboven noemt: áls er iets zou gebeuren zou ik niet weten hoe ik het aan moet pakken, zodat het niet uit de hand loopt. Maar dat valt, zoals je al zegt, gewoon te trainen natuurlijk. Jammer genoeg mis ik daar de discipline voor. 😦

    En reigers zijn inderdaad heel mooi. Als ik hier aan het water even verderop zit te vissen staat er meestal honderd meter verderop ook een te vissen. En dan vangt ie vaak nog meer dan mij ook. Mooie beesten. Erg snugger, en veel geduld. 🙂

Geef een reactie

