Qabbalah


http://en.wikipedia.org/wiki/Qabbalah#Origin_of_Jewish_mysticism

In de Wikipedia vond ik een groot aantal referenties mbt Qabbalah, wat me het meest aansprak was de uitspraak dat de oudste vormen van Qabbalah in feite empirisch waren, en dat pas in latere tijden uitwerkingen dmv levensboom etc werden gemaakt.

Wat ik ook interessant vind, zijn de diverse messianistische bewegingen die zich baseerden op de Qabbalah, groepen die dmv Qabbalistische praktijken trachten om de komst van de Messias te bespoedigen.

Het meest aansprekende hierin, is het idee dat het Paradijs hier op Aarde gerealiseerd moet worden, dat het niet iets is wat je maar moet afwachten na je dood.

Qabbalah als metafysisch denkraam is op zich een interessant intellectueel model, maar de vraag die ik steeds blijf stellen bij esoterie is:
welke implicaties heeft dit voor het dagelijkse handelen?

De Qabbalistische stromingen, die een werkrelatie weten te bewerkstelligen tussen metafysica en dagelijks handen vind ik pas echt interessant!

3 gedachten over “Qabbalah

  1. Destijds begon ik met de eerste uitgave van Rider-Waite Taro in Nederland, die was toen nog zwart-wit.

    Door ze allemaal stuk voor stuk in te kleuren, kreeg ik een enorme band met deze Taro en verscheidene varianten ervan (zoals de Aquarian Taro van Palladini).

    Er zijn verschillende divinatie-systemen van Taro mogelijk.

    Voor de associatie van hebreeuwse letters en major arcana volgde ik oorspronkelijk de traditie van Levi (aleph = I = magus ) totdat Eden Gray de uitleg van Waite presenteerde, waarna ik uiteindelijk de traditie van de Golden Dawn ging volgen (aleph = 0 = zot).

  2. In de qabbalistische geschriften word gesproken over de manier waarop de emanaties van Adonai binnenkomen bij Kether; omdat de oneindige hoeveelheden emanaties niet bevat kunnen blijven in dat eerste ‘vat’, stroomt het over naar de volgende (lagere) ‘vaten’, de subtiele spirituele emanaties moeten zich steeds meer ‘verdichten’ naar de materie totdat ze in Malkuth (de aardse materie) zich optimaal hebben gematerialiseerd.

Geef een reactie

